3. BMW K1600GT – regina, printesa sau rebela ??

K1600GT – regina, printesa sau rebela ??

De ce oare compar intotdeauna motocicletele cu femeile ? As putea găsi, probabil, 1000 de motive, dar cred ca principalul ar fi ca au ceva in comun: multiple personalitati. Din ce au mai multe, ne atrag mai mult …. Nu mi-au placut niciodata motocicletele  de tipul „nu te incanta cu nimic, dar nici nu te deranjeaza cu nimic” … La fel si la femei…

Si in cazul de fata, BMW K1600GT e o motocicleta cu multe personalitati, pe care le descoperi incet si sigur, cu multa grija, ca altfel te trezesti ca nu stii cu care stai de vorba… scuze, cu care te plimbi si risti sa nu stii cum sa o abordezi si sa te panichezi putin. Dar nah, asta e riscul cand ai de a face cu personalitate multipolara. Totuși… te incanta rau de tot, mai ales ca ai cumva si posibiltatea sa alegi ce fel de motocicleta vrei (detaliez si asta mai tarziu).

                Prima intalnire….

                La prima vedere, motocicleta asta m-a impresionat prin masivitate. Am ramas putin mut, ca era cam mare. O vazusem in poze, dar in realitate era mai impunatoaee. Si sa fiu sincer, m-a inhibat putin. Era motocicleta unui client pe care trebuia sa o duc la service sa ii fac o revizie completa si imi cam era teama. Pe loc este greoaie, dificila de abordat … dar cand am plecat de pe loc, surpriza !! Nu s-a schimbat mare lucru. Exact ca o femeie frumoasa si sigura pe ea.

                (nu se face trecerea de la paragraful trecut) . Insa designul acestei motociclete iti cam taie rasuflarea. Emana masivitate prin toti porii, insa felul cum sunt “taiate” carenele, cum sunt imbinate, formele pe care le are … Te fac sa uiti complet ca are un motor de 1600 cc, cu 6 cilindri in linie. O enormitate de motor, care zambeste putin pervers de sub carene si parca iti sopteste : “nu te speria, sunt mai rau in realitate …”. Si ar fi bine sa il asculti, chiar e rau. Si mie imi place la nebunie ca la o motocicleta carenata sa se vada motorul destul de mult. Carenele lasa sa se vada doar partea zvelta a motorului, ceea ce este incitant. Cadrul este si el la vedere si arata genial, tradeaza putin latura sportiva a motocicletei. Daaa , exista si o astfel de latura. Spuneam ca o face, deoarece cadrul este singurul element al carui design arata cat de zvelta, supla si sportiva poate deveni. Daca vreti o comparatie, asa cum la pantera doar coapsele pline de muschi tradeaza caracterul de vanator ultrarapid, ca in rest ai senzatia ca ar lenevi toata ziua ….           

                Tobele sunt un alt aspect care impresioneaza, atat prin design cat si prin zgomotul produs. Prima senzatie este ca ai un avion cu reactie care te urmareste, si nu poti scapa de el. Si accelerezi si se aude si mai tare si mai frumos. Iar pe deccelerare, este geniala, sunetul este exact cat si ce trebuie.

                Dotarile motocicletei asteia sunt demne de o masina de lux. Ce ma incanta pe mine cel mai tare este sistemul ESA (electronic suspension adjustement). Are posibilitatea de a seta suspensia in functie de calitatea drumului si modul cum vrei sa mergi cu ea  : COMFORT, NORMAL si SPORT, de asemenea se poate seta si in functie de incarcare, cu sau fara pasager, cu sau fara bagaje (le dezbatem pe rand in cele ce urmeaza).  Motorul ala genial, imens, diabolic si chiar un pic pervers are si el 3 personalitati : modul RAIN (puteau sa ii spuna si economic), ROAD si DYNAMIC. Diferentele sunt sesizabile, iar in modul SPORT motorul explodeaza la propriu, trage ca nebunul si pana si sunetul se modifica. Plus o groaza de alte dotari, dar nu am sa va plictisesc cu astfel de detalii, astea le puteti gasi si pe net. Sa trecem la distractie ….

Regina …..

Mai fortat, mai chinuit, m-a scos in oras.    Pe un ton foarte arogant, demn de o regina, mi-a spus clar ca ei nu ii place in oras, ca deh, multa lume, multe masini. Contradictorie fiind, mi-a zis ca iese totuși în oraș  pentru ca se simte admirata, pentru ca unii se simt intimidati de ea (chiar si eu), pentru ca unii se sperie de ea (pentru necunoscatori seamana cu “alea de la politie” ☺ ). Saluta regal pe toata lumea si cam atat …

Cum spuneam mai devreme, am plecat cu ea in oras si senzatia ca nu este manevrabila la viteze mici a persistat. Am zis ca poate trebuie sa ma mai obisnuiesc eu cu ea, dar nuu. La viteze sub 30 km/h, nu se simte in largul ei. Cam greu sa te strecori printre mașini si nu neaparat din cauza gabaritului, pur si simplu e greoaie la manevre rapide si din scurt. Probabil din cauza motorului aplecat in fata atat de mult, s-a mutat centrul de greutate spre fata si simti ca te lupti cu ghidonul. Plus ca in permanenta ai senzatia ca se dezechilibreaza cand franezi cu ea un pic inclinat (atentie, vorbesc strict de viteze mici) si urmeaza sa cada. Am incercat si cu frana de spate, lucrurile s-au imbunatatit, insa nu radical. Nu ma plang de acest aspect, totusi e o motocicleta de touring. Insa prin comparatie, Yamaha FJR1300 pare un scuter in oras si cam sunt in aceasi clasa.

Si mai are un dezavantaj imens, si cred ca asta e felul reginei de a spune ca nu ii place la oras : daca este foarte cald si aglomerat, se supraincinge. Daaaa, nu se incine, se supraincinge. Sistemul de racire nu face fata, si te trezesti cu becul rosu de temperatura in bord si iti spune sa te opresti. Iti comanda de fapt, la modul cel mai imperativ.

Nici consumul nu te ajuta, consuma cam 10-11 litri/100km. Orice ai face, nu conteaza cum mergi. Iar daca te dai la ea, reactioneaza si consuma si mai mult. Chiar si in modul RAIN, tot nu scade sub 9 litri/100km.

                Eu cel putin nu am de gand sa o mai chinui in oras, ca se comporta ca o regina nesuferita, aroganta, dar foarte populara: intoarce privirile si asta o incanta rau de tot …

Printesa ….

                Nu m-am lasat intimidat de figurile ei si am vazut, dincolo de toate nazurile de regina nesuferita, si o printesa. Nu orice fel de printesa, una care poate impresiona si prin altfel de atitudine. Mai ales ca totusi e o motocicleta de touring si e clar ca ar trebui sa aiba alte calitati. Plus ca eu intotdeauna caut partea buna a lucrurilor.

                Carenele generoase, parbrizul care se ridica pana la cer si pozitia comfortabila ne duc cu gandul ca motocicleta a fost conceputa pentru autostrada. Insa nu prea a fost gandita asa (sau cel putin asta cred eu si o explic mai tarziu). Motorul … 1600 cc de placere. In modul SPORT, accelereaza fulminant de la orice turatie, in orice treapta de viteza, de la orice viteza la orice viteza. Daaaaa, este pur si simplu genial. Se sta foarte comfortabil pe ea, iar senzatia de viteza o ai doar de la “zgomotul” tobelor, iar pilotul automat ajuta enorm pe autostrada. Deranjant insa este consumul. Eu pe autostrada in general merg cu 160-180 kmh. Nu e tocmai legal, stiu, dar urasc sa merg pe autostrada cu motociclete si daca trebuie sa o fac, macar sa merg mai repede. La vitezele astea, printesa este destul de infometata, fara 8-9 l/100km, nu discuta. Mai ales daca te si joci cu acceleratia, si intre noi fie vorba, e cam greu sa te abtii pe depasiri. Dar banuiesc ca asta se si datoreaza gabaritului. Protectia aerodinamica vine totusi cu un cost. Insa la viteza legala, 130kmh, lucrurile stau diferit. Consumul e in jur de 7l/100km, dar chiar si asa e un pic ridicat. Totuși cand scoti la drum o astfel de printesa, detaliile astea nu prea mai conteaza. Ce este insa foarte interesant, este stabilitatea ei. Cum se aseaza pe autostrada este de-a dreptul fascinant. Nu conteaza setarile suspensiilor, se aseaza impecabil. E adevarat ca daca autostrada este ca in palma, e indicat sa folosesti modul Sport si se lipeste pur si simplu de asfalt. Insa impresioneaza cu adevarat, cand pe modul COMFORT niveleaza pana si bucata cu placi de la sfarsitul autostrazii A2 inspre Bucuresti. Daaaa, aia care in mod normal te face sa te intrebi ce suruburi se mai slabesc. Pe porțiunea asta, am mers cu acelasi tempo de 160-180 kmh si nimic… danseaza ca o printesa : ferma si plina de incredere. Absoarbe toate denivelarile si doar zgomotul diferit iti spune ca e mai proasta autostrada. Un aspect foarte important pentru mine, desi motocicleta mea are in jur de 50.000 km, nu vibreaza nici un plastic, la nici o turatie. IMPRESIONANT. Bavarezii au nimerit-o bine de tot, era si cazul.

                Insa emotiile de abia acum incep. Motocicleta asta, incepe sa isi arata adevarata fata de abia atunci cand intri cu ea pe zone virajate. Sau poate aici ma simt eu comfortabil. Am testat-o prima data pe “drumul de Lepsa”, intre Focsani si Targu Secuiesc. Drumul este genial si mai ales terminat ☺. Peisajele si soseaua impecabila ma fac se revin si sa aleg ruta asta de cate ori am ocazia.          Si detaliez …. Ii spun printesei ce drum vreau sa fac (Constanta – Focsani – Targu Secuiesc – Targu Mures). Nu stramba din nas. Din contra, pare incantata. Parca imi transmite ceva. Ca o sa imi placa, ca o sa ma impresioneze. Si sa fiu sincer o face. M-a lasat fara aer. Pana la urma, o printesa fix asta trebuie sa faca. Altfel, nu e printesa. E doar o alta față regala.

Pana la Focsani, drumul nu e chiar distractiv, dar cel putin de la Fetesti am scapat de autostrada. Pe zonele mai denivelate, motocicleta se comporta impecabil, evident am setat suspensiile pe modul COMFORT, si comfort mi-a oferit. Insa trebuie avut grija cu acest mod, ca daca prinzi asfalt bun si te arunci mai tare pe vreun viraj, motocicleta reactioneaza neplacut. Spatele danseaza si printesa da senzatia ca nu se mișcă prea bine. Dar doar da senzatia. Lucrurile sunt sub control si pana la urma nu degeaba e modul COMFORT, trebuie sa mergi mai lejer. Setezi si motorul pe ROAD sau chiar si in modul RAIN și doar te relaxezi.

                Si apoi, printesa asta care pana acum parea mai delicata, dispusa sa iti ofere comfort, sa te alinte … se transfoma brusc. Intram pe zona “serioasa”, simti ca soseaua e impecabila, simti ca virajele astea te provoaca si mai ales simti ca motocicleta mai ascunde ceva. Ceva diferit, o alta personalitate. De data asta, este ceva care te starneste. Care pur si simplu te impinge sa o abordezi diferit, doar pentru iti arata ca poate si altceva. Si brusc, schimbi atitudinea si tu. Muti suspensiile pe modul SPORT, si selectezi modul DYNAMIC al motorului. Si BOOM….. Motocicleta incepe sa se comporte diferit. Mai mult decat atat, te provoaca si pe tine sa te porti diferit. Uiti complet ca ai sub tine vreo 320 kg, ca ai genti laterale pline cu bagaje (deh, nu e singura prințesă pe care ai luat-o cu tine) si incepi sa te conformezi. Nu ai alta varianta decat sa intri in jocul ei. Si ghici ce?! Eu m-am lasat purtat de val si i-am dat cu scaritele de asfalt pe unde am putut.

                La inceput, K1200S-ul si GSR-ul care imi erau parteneri, incep usor sa se departeze, insa eu si printesa avem nevoie de putina intimidate. Ea e un pic tupeista acum, eu mai timid. Dar nu imi trebuie mult, si imi da increderea de care am nevoie si incep sa fortez usor. Intai de toate cred ca este foarte importanta pozitia. Trebuie sa o nimeresti pe cea corecta. Pentru ca apoi sa te poti relaxa complet, sa incepi sa simti acceleratia, ca are nevoie de trase putin mai largi, ca vrea multa hotarare din partea ta. Asta e momentul in care simti cu adevarat pentru ce a fost construita motocicleta asta: viraje interminabile, de toate felurile… de viteza mare sau mica, ace de par, sau s-uri unde schimbi directia cu un zambet imens sub casca.

                De indata ce iti reusesc primele viraje, si calitatile de atlet ies la iveala, increderea in tine creste exponential si deja apar primele semne. O tarai usor cu scarita de asfalt. Ups, m-am speriat prima oara, ca sa fiu sincer. Nu ma asteptam sa ne imprietenim asa de repede. Dar apoi incep sa dansez cu ea si brusc nu ma mai conduce ea. Deja i-am prins pe partenerii de drum din urma.  Zambetul de sub casca persista, mai ales cand incepi sa realizezi ca printesa asta se poate misca pe ritmuri greu de imaginat pentru gabaritul asta.

                La primul ac de par, venind dupa o acceleratie mai serioasa, am avut senzatia ca ceva ma impinge de la spate in timp ce incercam sa abordez virajul. Ii simteam toate kilogramele …. Dar rezolvarea e simpla. Intri cu frana adanc pe viraj, evident cea de spate, si inclini motocicleta. Se aseaza impecabil. Trebuie sa sincronizezi perfect momentul cand eliberezi frana si deschizi gazul si rezultatele sunt uimitoare. Sigur ca asta trebuie sa faci la orice motocicleta pe cat posibil, dar la K1600, cu atat mai mult. E foarte important sa ai grija si cat deschizi gazul, mai ales daca ai ramas pe modul DYNAMIC. Eu personal am trecut pe modul ROAD, am mana mai grea si am preferat asa.

                Am trecut de Targul Secuiesc si am propus sa ocolim pana la Targu Mures. Daaaa, sa ocolim cat mai mult. Nu simt deloc oboseala, nu simt deloc discomfort. Doar falcile ma dor de la zambetul tamp imprimat pe fata …. Ce sa spun, as continua asa de dimineata pana seara. Dar colegii mei nu sunt la fel de incantati. Deja ii cam termina fizic cele cateva ore de mers cu motorul. De fapt sunt mai multe, vreo 7 ore, dar eu nu le-am simtit. Si le spun : “hai ma, avem doar cateva ore de cand ne dam …”. Se vede ca printesei ii place rau de tot pe curbe, atat de mult ca a uitat si de foame. Dap, consumul e mai mult decat decent acum, scade sub 6 litri/100km. In conditiile astea, te poti bucura de o autonomie de 300 – 350 km, chiar si peste. Nu stiu cat este de interesant sau impresionant, insa chiar este. Mai ales ca nici nu te oboseste, deci te poti bucura mai mult de ea, fara intreruperi.

                O sa detaliez putin si dotarile care m-au impresionat pe mine. Farurile adaptive cu xenon sunt geniale, urmaresc curba, iar noaptea ajuta enorm aceasta optiune. Lumineaza asa cum nu prea am mai vazut pana acum pe o motocicleta si condusul pe timp de noapte nu mai pare asa de … intunecos ☺. Cand temperaturile incep sa scada, saua si mansoanele incalzite isi fac treaba cu brio si intr-adevar ajuta enorm la mentinerea unui comfort termic decent.

                Insa unul dintre cele mai impresionante aspecte este sistemul de franare. Inginerii de la BMW s-au depasit de data asta pe ei insisi. Deja de la K1200 S sau GT franele erau impresionante, mult peste ce am vazut eu pana acum, dar la K1600GT au mers mai departe si au dus niste frane deja exceptionale spre perfectiune. Sistemul combinat de frana, impreuna cu suspensia DUOLEVER deja clasica pentru BMW, fac ca motocicleta sa opreasca instantaneu de la orice viteza. Sistemul ABS lucreaza foarte rafinat si eficient.

Sistemul antiderapaj de asemenea lucreaza impecabil, nici nu simti cand intervine, nici macar pe viraje. Am scapat de cateva ori mana in gaz mai violent pe cateva giratorii si a lucrat atat de eficient, incat de abia am simtit interventia calculatorului. Da, exact ca o printesa care incearca sa iti corecteze comportamentul mai grosolan … O face delicat, insa o face si te aduce pe drumul cel bun.

               Alintata ….

De fapt nu prea e alintata. Nu prea se strica, nu prea face nazuri, dar cum nimeni nu e perfect, are si ea cateva mici probleme. La cilindrii din mijloc mai pica cate o bobina de inductie (la a mea a picat una pe la 40.000 km). Radiatorul de racire trebuie demontat si curatat in partea inferioara cam la 20.000 – 25.000 km (roata arunca mizerie si exact acolo este si ventilatorul de racire). Schimba anvelopele exact cum schimba o printesa incaltarile (spatele nu duce 10.000 km). Placutele de spate de asemenea nu duc prea mult, cel putin in cazul meu ☺. Per ansamblu o motocicleta foarte fiabila.

Cei de la BMW spun sa schimbi uleiul la 10.000 km, insa chiar si cu cel recomandat de ei (Castrol), cand il scoti e cam apa. Parerea mea. Si am vazut asta la toti clientii mei cu astfel de motociclete. Eu recomand schimbul la 5000 – 6000 km, si uleiul arata mai normal cand il schimbi. Recomandarea mea este Motul 7100 10W40, sau Castrol Power One 10W40.

               Rebela  ….

Probabil ca toti v-ati intrebat unde e rebela din motocicleta asta Ei bine, e acolo. E mai prezenta decat orice alta personalitate. Este cea care ne impinge limitele, cea care ne arata ca se poate si mai mult. Exact  …. Cand crezi ca un touring nu poate mai mult, vine rebela din ea si te contrazice. O face insa asa de bine si de frumos, ca te conformezi si ce spune ea devine punct de reper. Da, motocicleta asta cam rescrie poezia motocicletei touring. O rescrie intr-un mod unic, rebel, regal si extrem de incantator. Chiar e frumoasa, indiferent de gusturi. E contradictorie, insa stie ce vrea. Este genul care atunci cand crezi ca ai atins limitele, te contrazice si iti arata ca mai ai multe de invatat. Vrea tot timpul atentia ta, altfel te penalizeaza. Este genul de motocicleta careia ii place sa ii spui ce vrei … direct si fara ocolisuri. Din ce ii ceri mai multe, din asta iti arata ca poate si apoi iti ofera si ceva in plus, doar ca sa te incurajeze. Si are multe de aratat, de demonstrat. Trebuie doar sa inveti sa ii spui ce vrei …. sa te adaptezi modul ei rebel de a spune ca ii place ceea ce face.

Este multipolara pentru ca desi initial pare o regina, se transforma intr-o printesa, ca apoi sa iti dai seama ca de fapt este o rebela. Daaa, un motor touring care poate merge atat de tare, insa atat de comfortabil. Atat de sportiva, insa atat de cuminte cand vrea. Te poate alinta maxim cand vrea, insa trateaz-o necorespunzator si va reactiona atat de nervos, ca te vei gandi de doua ori daca e pentru tine.

Per ansamblu, e o motocicleta impresionanta de la prima vedere. Prin dotari, design, finisaje si performante. De la prima intalnire vei fi fascinat, urmeaza doar sa vezi daca ii poti face fata, daca o poti cuceri.

Dragomir Antoniu.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *